fredag 30 augusti 2013

Friendship Is Magic

Det är inte Pinkie Pie, Twilight Sparkle och Rainbow Dash men det är i alla fall tre My little Ponies. De är gjorda med min dotter Maja i åtanke, som har tittat sig igenom otaliga avsnitt av My Little Pony: Friendship Is Magic på YouTube.


Jag är nog lite lat men när det kommer till bakning så tycker jag egentligen det är rätt tråkigt att stå och röra ihop smet eller knåda en deg. Ju färre ingredienser desto bättre är min devis och då är maräng svårslaget, det är ju bara äggvita och socker.

Recept på maräng:
2 äggvitor
1 dl socker
(Om man vill så går det bra att göra både mer eller mindre smet enligt formeln hälften så många deciliter socker som antal äggvitor).

Häll äggvitorna i en skål. Tillsätt sockret. Vispa med elvisp tills marängsmeten blir så fast att det går att vända på bunken utan att smeten rinner ut. Klicka eller spritsa ut marängerna i valfri form på bakplåtspapper. Grädda i 90 grader om det är en varmluftsugn och på 100 grader i vanlig ugnsvärme tills marängerna lossar enkelt från bakplåtspappret. Det kan ta olika lång tid beroende på marängernas storlek och tjocklek men räkna med minst 40 minuter. Titta till marängerna då och då.


My Little Pony-marängerna är dekorerade med rosa glasyr och ögonen är spritsade med mörk choklad. Till glasyren blandar jag florsocker med lite citronsaft och vatten. Jag kan inte ange några exakta mått men börja med en halv deciliter florsocker och en tesked citronsaft. Behövs det mer vätska så tillsätt vatten lite i taget. Blir det för rinnigt eller verkar bli för liten mängd glasyr, ta mer florsocker. Färga glasyren i valfri färg. Jag använder Wiltons Icing Colour som är ljusår bättre än vanlig karamellfärg för att färga tex glasyr och marsipan. Eftersom man bara behöver tillsätta ytterst lite för att ge färg så riskerar man inte att det man vill färga blir alldeles uppblött som kan hända när man använder karamellfärg. För att spritsa ut både manen och ögonen så gjorde jag en strut av bakplåtspapper och tejp som jag fyllde med glasyr/smält choklad och sedan klippte ett litet hål i toppen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar