fredag 16 augusti 2013

Korgsmörgås med salami och grönsaker

Somliga tycker bröd och alldeles särskilt vitt bröd är ett djävulens påfund men ibland längtar i alla fall jag efter en fralla med pålägg. Jag har sett maträtter där man använder urholkat bröd som skål för till exempel stuvning. Jag gillar tanken på att ha brödet som en behållare men samtidigt ville jag göra en smörgås. Det vore också en bonus om jag fick användning av mina nya kakformar. Resultatet blev en korgsmörgås med salami, sallad, tomater och en morotsfjäril på toppen.


Börja med att dela brödet enligt bilderna nedan:



Ta bort innanmätet vid korgens handtag (men var lite försiktig så att inte handtaget blir för skört) och gröp ut själva korgen. Lämna ungefär en halv centimeter som kant. Jag bredde philadelphiaost i botten på korgen, både för att det är gott och för att salladen skulle få fäste och inte glida runt. Lägg sallat i korgen och låt några av bladen hänga ut över korgens kant. Jag använde små ruccolablad och machésallat. FYll på med salami och tomat. Vill man inte hålla på och göra blommor och fjärilar så kan man dela salamiskivor på mitten och rulla ihop halvorna till strutar (det finns sådana i korgen på bilden) sticka ner i korgen och skära valfria grönsaker i småbitar och lägga i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar