onsdag 21 augusti 2013

Munk- och glasshamburgare

Det här är en helt galen efterrätt som är en variant på konceptet glassmunk (eller om det är munkglass) som finns på Bake My Day. Jag gillade tanken att bokstavligen göra en hamburgare av munk och glass och här är resultatet. En delad vaniljmunk med choklad- och päronglass. En hamburgare måste förstås ha pommes frites som tillbehör och mango har ju den perfekta färgen. Munk och glass är en oväntat god kombination och ingen lämnar bordet hungrig efter att ha ätit en sån här!


Utmaningen i att göra glasshamburgaren är att vara snabb så glassen inte hinner smälta medan man håller på, särskilt om man gör flera hamburgare samtidigt (jag gjorde fyra stycken). Jag markerade formen för hamburgaren i glassen med ett glas och skar ut den. Sen la jag på glassen på nederdelen av munken och satte in den i frysen medan jag gjorde nästa hamburgare. Päronglassen lade jag på med sked och försökte få den att se lite flikig och salladslik ut. Därefter in en stund igen i frysen och till sist på med ovandelen på munken.  Mangon var enklare: bara att skala och skära i pommes frites-form.

1 kommentar: