tisdag 17 september 2013

Tema äpple

Hösten är här och äpplena dignar från träden i trädgårdarna men inte hos oss för vår trädgård är en av få i området som inte hade några fruktträd när vi flyttade in. För några år sedan planterade vi ett äppelträd men det tar ju lång tid innan det blir någon skörd att tala om. Det mesta vi fått hittills är två äpplen och då hann det ena bli naggat på av en fågel innan det var helt moget.

De här äpplena som vi hade hemma låg i fruktskålen och liksom lutade sig mot varandra. Det blev ännu tydligare när jag ställde dem bredvid varandra. 

 De såg så kära ut. Jag började med en minimalistisk variant.

Sen ville jag se hur det blev om de fick ansikten. Det blev mer gulligt. Jag gillar båda varianterna. Jag funderar på om de skulle passa att göra vykort av? Vad tror ni?


För en tid sedan gjorde jag den här fågeln i en äpplebur. Den är ett exempel på saker som inte blir som man tänkt från början. Jag hade en idé om något mer skirt och bladaktigt men hade helt underskattat hur knöligt det var att gröpa ur äpplet när man samtidigt vill behålla stora delar av skalet. Det är då man inser hur hårt innanmätet i äpplet är. Det fick bli en enklare bur. När det sedan kom till fågeln så fick den bli pytteliten för att den överhuvudtaget skulle gå att få in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar