måndag 23 december 2013

Lucka 23: Godis-julgran av med vit choklad och Smarties

De här godisgranarna är ett enkelt julpyssel som funkar fint att göra tillsammans med barn. Granarna kan vara fina både för sig själva eller kanske bredvid ett pepparkakshus. När det gäller godis att dekorera granarna med så är det fritt fram att välja efter tycke och smak. Det enda är att godiset helst inte ska vara för stort och tungt. Jag har använt mini-Smarties delar av polkagrisskruvar och strössel.


Vad behövs?
Två våffelstrutar per gran (Att använda vanliga glasstrutar går också, då behövs bara en per gran, men jag tycker att det är godare med våffelstrutar)
Ca 25 g vit choklad per gran
Valfritt godis till dekoration

Gör så här:
Våffelstrutar är oftast lite skeva i formen eftersom de är gjorda av en rund våffla. För att få en gran som kan stå stadigt, sätt en våffelstrut i en annan så det blir en jämn kant i basen av granen. Om det behövs kan man bryta av lite av våfflan försiktigt nederst för att jämna till. Ställ struten på ett fat. Smält chokladen och häll den i en sprits. Spritsa chokladen i ett vågigt mönster runt granen. Jag ställde in granen i kylen några minuter innan jag började dekorera för jag tyckte chokladen var lite för rinnig för att börja direkt men det gör man som man vill (viktigt att inte ha granen för länge i kylen i så fall för då kan chokladen blir så hård att det är svårt att fästa godiset). Dekorera med godis efter tycke och smak. Ställ in i kylen och låt stelna.

2 kommentarer: